wo.0t?? - Apa itu FCKeditor atau CKEditor



Assalamuilaikum semua... thanks kerana sudi melawat blog aku yang tak seberapa ni keke..tajuk entri hari ini adalah berkenaan dengan FCKeditor a.k.a Apa itu FCKeditor atau CKEditor


iNFO FCKeditor
FCKEditor atau dahulunya CKeditor adalah open source WYSIWYG editor teks dari CKSource yang boleh digunakan dalam laman-laman web. Ia bertujuan untuk menjadi ringan dan tidak memerlukan pemasangan client-side. Versi pertama telah dikeluarkan pada tahun 2003.

FCKeditor ditulis dalam  JavaScript, dan mempunyai interface antara Server dengan Active-FoxPro, ASP, ASP.NET, ColdFusion, Java, JavaScript, Lasso, Perl, PHP dan Python.

FCKEditor dapat layari dalam pelbagai Aplikasi contohnya Internet Explorer 6.0 + (Windows), Firefox 2.0, Safari 3,0, Google Chrome (Windows), Opera 9,50, & Camino 1,0(Apple) .

Antara Contoh interface pada Gambar dibawah ini



Apa itu WYSIWYG?
Maksud  WYSIWYG adalah What You See Is What You Get ertinya dalam bahasa melayu Apa yang anda lihat Apakah yang kamu dapat.


Terdapat bug pada FCKeditor?
Yup!
FCKEditor atau CKEditor mengandungi penamaan semula fail bug yang membolehkan pelaksanaan file jauh. Khususnya, ia dapat memuatnaik data dalam format gambar, php, html, dan txt melalui penyambung ASP.NET, PHP, ASP, CFM, LASSO, PERL & PYTHON yang terkandung dalam FCKEditor.



*hope korang dapat belajar sesuatu info mengenai FCKeditor


p/s: maaf.. kalau salah silalah tegur :)


.

Postingan terkait:

4 Tanggapan untuk "wo.0t?? - Apa itu FCKeditor atau CKEditor"